TURFROUTE
Opsterlandse Compagnonsvaart, © C. Breider
De Turfroute in Zuidoost-Friesland
De Turfroute is een toeristische vaarroute door Zuidoost-Friesland,
het westelijk deel van Drenthe en de Kop van Overijssel. Op deze
website wordt alleen het in Zuidoost-Friesland gelegen deel van de
Turfroute beschreven. De beschrijving van de vaarroute
is verdeeld over vijf pagina's: Akkrum-Mildam, Mildam-Sluis III,
Akkrum-Uilesprong, Uilesprong-Sluis III en Smilde-Sluis III.
In het rustige en gemoedelijke Zuidoost-Friesland vindt u veel natuurschoon
en leuke plaatsen met oude en karakteristieke panden. Het gebied leent zich
uitstekend voor het maken van wandelingen en fietstochten. Ook is het zeker de
moeite waard de pittoreske dorpen en hun bezienswaardigheden te bezoeken.
Kaartje van de Turfroute in Zuidoost-Friesland
Op het onderstaande kaartje ziet u het in Zuidoost-Friesland gelegen
deel van de Turfroute. Voor de in rood aangegeven vaarwegen gelden voor de bediening van bruggen en
sluizen tijden die afwijken van de in Friesland gebruikelijke bedieningstijden.
Kaartje Turfroute in ZO-Friesland, © C. Breider
Afwijkende bedieningstijden bruggen en sluizen
De bruggen en sluizen in de trajecten Rolbrug (Tijnje) - Damsluis en Mildam - Damsluis
worden tijdens het vaarseizoen bediend van 09.30 uur tot 16.30 uur. Er is geen middagpauze.
Op zon- en feestdagen worden de bruggen en sluizen niet bediend met uitzondering van de zondagen in juli en augustus.
Tijdens de Pinksterdagen worden de bruggen en sluizen niet bediend.
Buiten het vaarseizoen worden, behalve tijdens de konvooivaarten, de bruggen en sluizen niet bediend.
In de nieuwsberichten vindt u meer informatie over de konvooivaarten.
Turfwinning
De naam "Turfroute" is niet zomaar gekozen: er is een duidelijk verband met het verleden.
Vanaf het midden van de 16e eeuw is turf gewonnen in het gebied waarin de Turfroute ligt. Dit als
brandstof gebruikte materiaal werd gestoken of gebaggerd uit veengronden.
Turf werd in het hele land en zelfs in het buitenland gebruikt.
Er waren toen nog geen verharde wegen waarover
het transport van turf plaats kon vinden. Het was gemakkelijker de turven
over het water te vervoeren. Er werden daarom waterwegen gegraven.
Deze waterwegen werden jarenlang gebruikt voor het transport van turf
en allerlei andere zaken, totdat het vervoer over de in de loop der
tijd aangelegde verharde wegen sneller en efficiënter bleek te zijn.
Toen raakten de waterwegen in verval en slibden hier en daar dicht. Soms werden ze
gedempt om verharde wegen aan te leggen.
In de zeventiger jaren van de vorige eeuw raakten de waterwegen in trek
bij liefhebbers van de pleziervaart. Enkele bijna dichtgeslibde
waterwegen werden opnieuw bevaarbaar gemaakt. Ook werd voorkomen dat
sommige waterwegen alsnog werden gedempt. Uiteindelijk is een vaarroute
tot stand gekomen die intussen bij veel toervaarders bekend is als de Turfroute.
Kaartje van de Turfroute
Kaartje Turfroute, © C. Breider
Op het bovenstaande kaartje ziet u de hele Turfroute. U kunt
op de Turfroute komen via de Drentsche Hoofdvaart,
de Hoogeveense Vaart, het Meppelerdiep, het Vollenhoverkanaal,
de Pier Christiansloot, de Meinesloot, de Kromme Knilles en het Polderhoofdkanaal.
(Het Polderhoofdkanaal vormt een verbinding tussen het Grietmansrak bij De Veenhoop en de Nieuwe Vaart
bij het Sudergemaal tussen Uilesprong en de Rolbrug.)